بستن


نیروگاه بزرگ انرژی خورشیدی جهان با نام برج انرژی خورشیدی PS20 که در نزدیکی سویل اسپانیا قرار دارد به تازگی کارش را آغاز کرد. ظرفیت تولید این نیروگاه 20 مگاوات است و می تواند با این مقدار انرژی برق مصرفی 10 هزار خانه را فراهم کند



به گفته کارشناسان تولید انرژی این نیروگاه در دوره سه روزه تولید آزمایشی حتی از مقدار پیش بینی شده نیز بیشتر بود و به این ترتیب توانست بر این نظریه که انرژی خورشیدی مزیت های فراوانی برای تامین انرژی دارد، مهر تایید بزند.
سانتیاگو سیگه مدیرعامل این نیروگاه می گوید؛ «تولید انرژی بیش از مقدار پیش بینی شده در مرحله آزمایش اهمیت بسیار دارد. ما با دستاوردهای فناورانه و همچنین تجربه توانستیم در ساخت برج های خورشیدی گام بزرگی به پیش برداریم.»


نیروگاه انرژی خورشیدی PS20 که دومین نیروگاه بزرگ تجاری در حال کار جهان است، نسبت به PS10 که اولین نیروگاه تجاری است، از لحاظ فناوری مزیت های بسیاری دارد.
گفتنی است برج انرژی خورشیدی PS10 که در نزدیکی شهر آفتابی سویل در جنوب اسپانیا واقع است، 11 مگاوات انرژی تولید می کند. این نیروگاه 624 آینه بزرگ متحرک دارد که به آنها هلیوستات می گویند. این آینه ها موتوری دارند که آنها را همیشه رو به خورشید نگه می دارد.
ظرفیت تولید PS20 دو برابر نیروگاه قبلی است. بازده گیرنده های این نیروگاه بیشتر است. سیستم های مدیریت و کاربری آن نیز نسبت به PS10 پیشرفته تر است و سیستم ذخیره انرژی حرارتی بهتری دارد.
نیروگاه PS20 از یک میدان خورشیدی تشکیل شده است که 1255 آینه هلیوستات دارد. سطح هر هلیوستات 120 مترمربع است که نور خورشید رسیده به آن را به سمت گیرنده ها بازتاب می دهد. این گیرنده ها در ارتفاع 162 متری برج نصب شده است. این انرژی خورشیدی که از بازتاب نور خورشید در 1255 آینه حاصل می شود، در یک نقطه متمرکز می شود، آب را بخار می کند و بخار آب با چرخاندن توربین انرژی تولید می کند.
با آغاز به کار PS20 از انتشار حدود 12 هزار تن گاز گلخانه یی کربن دی اکسید جلوگیری می شود. در صورت استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید انرژی، این مقدار گاز گلخانه یی در هر سال تولید می شود. قرار است این نیروگاه تا سال 2013 با استفاده از روش های مختلف از جمله فناوری برج خورشیدی، ناوه های خورشیدی، فناوری سلول های فتوولتایی و... 300 مگاوات انرژی تولید کند. در این صورت برق مصرفی 153 هزار خانه تامین می شود و از انتشار 185 هزار تن کربن دی اکسید در هر سال پیشگیری می شود. به گفته کارشناسان، این نیروگاه می تواند در دوره فعالیت خود از انتشار چهار میلیون تن گاز گلخانه یی جلوگیری کند. نیروگاه در زمینی به مساحت 800 هکتار و هزینه یی حدود 2/1 میلیارد یورو ساخته شده است و می تواند برای 300 نفر شغل دائم ایجاد کند. شرکت سازنده این نیروگاه علاوه بر ساخت نیروگاه در اسپانیا در الجزیره، مراکش و ایالات متحده نیز نیروگاه هایی می سازد.
شرکت سازنده این نیروگاه پیش از این نیروگاه برنده دو طرح پژوهش و توسعه در حوزه متمرکزسازی نیروی خورشیدی شده است. مبلغ کل این جایزه 14 میلیون دلار و حامی مالی آن دپارتمان انرژی امریکاست.
شرکت سازنده این نیروگاه قصد دارد در یکی از این طرح ها فناوری های تازه برای کاهش قیمت 20 تا 25 درصدی ذخیره انرژی حرارتی در سیستم های متمرکزکننده، انرژی خورشیدی در ناوه های سهمی شکل ارائه دهد. این شرکت پیش از این نیز در دسامبر 2007، برنده سه مناقصه دپارتمان انرژی برای ابداع ناوه های سهمی شکل کاراتر شده بود. این شرکت در مناقصه سهمی شکل سوم خود، به پژوهش در مورد فناوری های نو، برای تلفیق سیستم های ذخیره انرژی گرمایی با سیستم های برج انرژی می پردازد.
سیگه می گوید؛ «با توجه به تلاش های صورت گرفته در دو سوی اقیانوس اطلس می توانیم هرروزه راه حل های جدیدی برای تامین انرژی عرضه کنیم که تمیزتر و کاراتر باشد.»




مزیت های نیروگاه های خورشیدی
نیروگاه های خورشیدی علاوه بر آنکه با استفاده از یک منبع انرژی رایگان و دائم (خورشید) انرژی فراهم می کنند، مشکلات متداول در دیگر نیروگاه های معمول (همانند نیروگاه های هسته یی یا سوخت های فسیلی) را نیز ندارند. در ادامه به مهم ترین مزیت های نیروگاه های خورشیدی نگاهی داریم.


1- تولید انرژی بدون مصرف سوخت؛ نیروگاه های خورشیدی برخلاف نیروگاه های فسیلی (که نفت می سوزانند و قیمت برق تابع قیمت نفت و در نتیجه متغیر است) از انرژی رایگان خورشیدی استفاده می کنند و در نتیجه بهای انرژی تولیدشده عددی ثابت است.




2- حفظ محیط زیست؛ نیروگاه های فسیلی با مصرف نفت و گاز یا زغال سنگ هوا و محیط اطراف خود را به شدت آلوده می کنند. نیروگاه های اتمی نیز به رغم داشتن مزیت های بسیار زباله های هسته یی تولید می کنند که بسیار خطرناک هستند و دفع آن بسیار دشوار و هزینه بر است، اما نیروگاه های خورشیدی هیچ گونه آلودگی ندارند و از این لحاظ با محیط زیست سازگارند.




3- امکان ساخت نیروگاه های کوچک و منطقه یی؛ نیروگاه های متداول به خطوط انتقال برق فشار قوی نیاز دارند که با توجه به طولانی بودن مسیر، هزینه های زیادی برای احداث این گونه شبکه ها مصرف می شود، اما نیروگاه های خورشیدی هم می توانند برق منطقه یی کوچک را تامین کنند و هم به شبکه برق سراسری متصل شوند.




4- عمر نیروگاه های فسیلی به دلیل استهلاک زیاد، کم است و بین 15 تا 30 برآورد می شود، اما نیروگاه های خورشیدی به دلایل فنی از جمله کم بودن استهلاک طول عمر زیادی دارند.


5- عدم نیاز به متخصص؛ نیروگاه های فسیلی و اتمی به متخصصانی در رده های بالا نیاز دارند و در عین حال باید پیوسته از آنها مراقبت کرد، اما نیروگاه های خورشیدی چندان به متخصص نیاز ندارد و می توان از آنها در حإإالت خودکار استفاده کرد.




علاوه بر موارد نامبرده شده برای استفاده از انرژی خورشیدی در نیروگاه های خورشیدی، انرژی خورشید کاربردهای غیرنیروگاهی بسیاری دارد که از بین آنها می توان به ساخت آبگرمکن های خورشیدی، حمام های خورشیدی، آب شیرین کن های خورشیدی، خشک کن های خورشیدی، اجاق و کوره های خورشیدی و خانه های خورشیدی (گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع ساختمان ها) اشاره کرد. با توجه به اینکه کشور ما نیز در منطقه یی از جهان واقع شده که در طول سال انرژی خورشیدی در آن فراوان است، امید می رود استفاده از این فناوری در ایران نیز گسترش یابد.







منبع : اعتماد

گرد آورنده : irsanat.com :( محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1393/7/15     
تعداد مشاهده :5397
ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : رکورد داران جهان


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 65
تاریخ :1403/2/29
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.